Vårdnadshavare

Vi vill att vårt arbete med ert/era barn ska ske i ett nära och förtroendefullt samarbete för att skapa bästa förutsättningar så att ert/era barn ska kunna trivas och utvecklas rikt och mångsidigt.
Vi kommer att föra dialog vid lämning och hämtning av ert/era barn om trivsel, upplevelser, utveckling och lärande samt genomföra introduktionssamtal eller utvecklingssamtal en gång per termin. Vi använder oss av lärplattformen Tyra där ni som vårdnadshavare lägger in schema, gör sjukanmälan och kan kontakta oss. Vi som verksamhet dokumenterar ert/era barns lärande i en egen portfolio, skriver information till er med mera.

Introduktion

Introduktionen syftar till att både barn och vårdnadshavare ska få möjlighet att bli trygga med förskolan. För ert/era barn innebär det att få möjlighet att lära känna oss pedagoger, få inblick och bli nyfiken på verksamheten och de andra barnen. Vi lägger gemensamt grunden för vårt viktiga samarbete mellan hem och förskola.

Introduktionen pågår vanligtvis i två veckor, men varje barn har olika behov och ibland kan introduktionen därför ta längre eller kortare tid. Vår utgångspunkt från förskolan är alltid att vara lyhörda för varje enskilt barns behov. Som vårdnadshavare är det bra att avsätta två veckor, även om det senare kan visa sig ta kortare tid för barnet att introduceras i förskolan.

Mat & hälsa

På Lekande Lätt lägger vi stor vikt på vad vi ger barnen för matupplevelser. Vi köper lunch från Den Glade Krögaren i Ystad som erbjuder en varierad kost som är anpassad efter barnen. Näringsrik mat ger bra förutsättningar för att må bra och orka vara aktiv, leka och lära. Vi bakar vårt bröd själv och lägger stor vikt vid att ha goda och trivsamma måltider. Det sitter alltid minst en pedagog vid matbordet när vi äter eftersom vi använder måltiden som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen för att väcka nyfikenhet kring mat. Den pedagog som hjälper barnen att ta mat försöker locka barnen att ta och smaka så mycket som möjligt för att utmana deras smakupplevelser utan att tvinga någon.

När barnen fyller år firar vi dem med fruktfat eller liknande, antingen från förskolan eller om barnen själv vill ta med.